CRICKET KULTUR

Cricket er en af verdens største sportsgrene. Det er cricket i kraft af sin århundre lange historie og spillets popularitet i de tidligere engelske kolonier. Cricket-kulturen rummer mange spændende historier og tematikker der er oplagt at arbejde med i undervisningsmæssig sammenhæng. Nedenfor kan du læse mere om cricket-spillet og den helt særlige kultur. Du kan også få gode idéer til, hvordan du som underviser kan bruge kulturen pædagogisk og didaktisk og få gode oplevelser med fokus på cricketspil og fairplay i et elevfælleskab.

Fairplay (spillets ånd)

“Cricket I skolen” giver gode muligheder for at eleverne arbejder med begreberne fairplay og fælleskab. Cricket sporten er historisk forbundet med “gentlemanship” og høj moral og etik vægtes fortsat højt i sporten.

I “Cricket I skolen” er det oplagt at vægte denne del af spillet. Introducer eleverne for forskellige moralske guidelines og diskuter disse med eleverne. Forklar hvordan begrebet “That is not cricket” beskriver opførsel eller handlinger som ikke ligger i tråd med spillets ånd, eks. hvis en elev trækker tiden bevidst eller ikke yder sit bedste. Ofte vil det oplevelse at eleverne tager begrebet til sig, og der vil så småt ske en selvjustits blandt eleverne.

Det ligger op til at inddrage elverne i en samtale om hvilke fordele og ulemper der er forbundet med disse uskrevne regler? På den måde kan eleverne via andres holdninger og argumenter få en bredere indsigt og mere rummelig forståelse for begreber som fairplay, høflighed, situationsfornemmelse og den gode kamp. Sørg for dette sker med et glimt i øjet og ikke som en løftet pegefinger.

Guidelines for “Cricket I skolen” kan være:

– Eleverne dømmer selv (opstår der uenighed tager de to anførere en beslutning)

– En spiller der laver en flot præstation klappes fra banen af med- og modspillere

– Lav stop i spillene ved præstationer der bør hyldes, sådan så ros bliver en aktiv del af spillet

– En spiller der klappes af eller roses kvitterer ved at løfte battet og/eller tage kasketten af, men også lærer at modtage rosen ydmygt

– Efter kampen mødes holdene og giver hånd som tak for kampen

– Eleverne som “venter” på at komme ind, deltager i kampen med positive tilråb og anerkendelse af både med og modstandere

– Anvend begrebet “that is not cricket” som justering i stedet for altid at sætte regler op for spillene og eleverne.

Læs evt. mere om de pædagogiske muligheder i denne artikel (Link til Erik Juul)

Cricket pavillon (den gode pause)

Cricket spillet har sin oprindelse blandt de rige britiske aristokrater. Deres rigdom betød at de havde tid nok, til at kunne spille lange cricketkampe over flere dage. Der var, og er stadig, en del ventetid i visse former for cricketkampe. Denne tid kan bruges i pavillonen med en god kop te og måske en britisk cucumber-sandwich samt en samtale om hvad der foregår på banen ikke mindst.

I “Cricket I skolen” kan det anbefales at vægte denne del af spillet. Gør noget ekstra ud af at det er cricket der er på programmet. For mange elever er det et ukendt spil og en ukendt kultur. Det gør alle mere lige og forudsætningen for at “lege med” er ofte større. Det kan også være en god oplevelse for eleverne at få lov til at tage tid til et spil.

Opsæt jeres egen pavillon (bænke, stole eller et lille pavillon-telt) og lad eleverne få ansvaret for te-brygning og agurkesandwichen (eller måske bage en kage). Spillere i “pavillonen” er også dem der har ansvaret for et tælle point samt påskønne flotte præstationer på banen med applaus, ligesom de kan udvikle taktikken når de selv skal ind.

Cricket cap

I cricket bruges ofte en kasket. Den beskytter mod solen og skygger når man skal gribe bolden. En kasket giver også muligheden for at “lette på kasketten” når en modstander eller holdkammerat laver en flot præstation eller gøre det samme når andre hylder en, så modtages roserne ved at “lette på kasketten”.

Når en landsholdsspiller spiller sin første landskamp, modtager spilleren også sin officielle landsholdskasket, hvilket har ført til det engelske udtryk, at være “caped”. Det engelske ord for kasket, “cap” bliver også brugt for hvor mange landskampe en spiller har spillet.

I “Cricket I skolen” kan det anbefales at vægte spillets sociale elementer og opbygge en god klassekultur om cricket-aktiviteterne. Kasket, fokus på fairplay, pavillon-stemning m.m. kan bidrage til højt humør og høj puls.

I test-cricket (kampe over mange dage) er spillerene klædt i hvidt. En gammel tradition som sagtens kan overføres til skole-regi. Med kasket og evt. en hvid t-shirt er scenen hurtigt sat for cricket aktiviteter og der skabes et særligt cricketmiljø.

RIGTIG CRICKET

Cricket spilles af to hold med 11 deltagere på hvert hold.

Spillet minder om rundbold og bliver spillet på en stor rund bane. Hvor man i rundbold løber rundt om banen, løber man i cricket mellem to gærder midt på banen. Gærdet består af tre pinde banket ned i jorden.

Læs mere om reglerne på dette link

Cricket er verdens 4 største sportgren. VM turneringen sendes i over 200 lande med flere end 800 millioner seere.

Danmarks Cricket landshold rangerer som nr. 27 på verdensranglisten og deltager i 2023 i VM.

© Copyright - Dansk Cricket-Forbund